Forum Sverige i Klaipeda 12-14 september

En berättelse av en av föreningens yngsta medlemmar Fanny Eriksson
Forumet anordnades av Litauisk-svenska föreningen i Klaipeda som inbjöd de med intresse av kontakter mellan länderna. Den 11 sept. avgick båten med ca 25 Svenska deltagare, däribland nya deltagare från två folkhögskolor. Första dagen får vi träffa ungdomar från Litauen som vi ungdomar senare ska övernatta hos under helgen. Med dem åkte vi på flera olika utflykter kring Klaipeda. Krigsbunker, turist park och mini zoo. På kvällen träffas en del ungdomar för att hänga i gamla stans kulturområde                                                                                                                                                                                                                                  
Morgonen därpå börjar forumet med seminarium, om kultur, historia, näringsliv och sociala frågor. På eftermiddagen delades vi in i grupper beroende på vad för frågor vi brann för. Jag åkte med den gruppen om sociala frågor. Vi fick besöka en kvinnojour, ålderdomshem och ett socialtjänstcenter. Alla tre var mycket fina nyare ställen än vad jag var van vid, en del nybyggda i olika Eu projekt men alla hade svårt att kunna bedriva en fortsatt bra verksamhet. Behovet är stort och pengarna i statskassan räcker inte till.
Sista delen av forumet bestod av diskussioner om alla nya intryck, kontakter och om fortsättningen. Det har varit så kul att få träffa andra som brinner för samma saker, ta del av deras tankar och planer. Har lärt mig så mycket under denna helgen och har träffat mycket trevliga människor inte minst fått bra kontakt med flera ungdomar som bor kring Klaipeda.